לקוחות יקרים, בימי חג הפסח 22-29/4/24  אנו עובדים במתכונת מצומצמת. נשוב לפעילות מלאה ביום שלישי 30/04/24.      חג שמח!

מד צמיגות – מהי צמיגות ומדוע צריך מד צמיגות?

צמיגות היא תכונה של זורם המבטאת את התנגדותו לזרימה.

למשל, כאשר אנו מדמיינים הזרמה של מים לעומת דבש, ברור לנו כי קשה יותר להזרים דבש מאשר להזרים מים. דבש הרבה יותר צמיגי ממים.

ברוב המקרים כשמדברים על צמיגות, מדברים על נוזלים, למרות שגם גזים ניתן להזרים (בשונה ממוצקים שלא ניתן להזרימם), אך לגזים יש ערכי צמיגויות נמוכים בהרבה ביחס לנוזלים ועל כן לא מודדים בגזים צמיגויות, בדרך כלל.

את ערכי הצמיגות בדרך כלל מודדים בערכי cP  או mPa.s שזה בעצם אותה היחידה. למים יש ערך צמיגות של :

Dynamic Viscosity of Water = 1 cP

לדבש:

Dynamic Viscosity of Honey = 12,000~ cP

למי בעצם נחוץ מד צמיגות?

מד צמיגות נחוץ ליצרנים רבים, ולמעבדות בתחומים מגוונים, כגון: בתחומי המזון, פרמצבטיקה, מכשור רפואי, תמיסות לרכיבי אלקטרוניקה, ייצור קרמים, סבונים.

אנו מייבאים מדי צמיגות אמינים של היצרן IKA.

מה ההבדל בין מד צמיגות לראומטר?

מד צמיגות בוחן צמיגות של הנוזל בנקודה מסוימת, בהנחה שהנוזל אחיד. הוא לא יכול למדוד אלסטיות, נקודת כניעה, ובחינת צמיגות בנקודות שונות באותה הנוזל בהנחה והנוזל/החומר איננו אחיד, והשליטה על החומר הנמדד פחות רחבה ומגוונת, ואין לו אפשרות לבצע דחיסה של החומר (למד צמיגות אין אפשרות ל Normal Force)

בנוסף, מד צמיגות לא יכול לבצע תנועת כוח סיבובי בערכים נמוכים מאד או גבוהים מאד ביחס לראומטר, שיכולים לסייע בחקר החומר לעומק. (Torque, Oscillation)

למשל הידרו-ג'לים למיניהם, אין הבטחה שהג'ל אחיד לגמרי, ועל כן רוצים לבדוק זאת. אך אם נתבונן על יוגורט למשל, הוא לרוב יוגדר כזורם אחיד (עשוי מכ-80% מים) ועל כן ניתן למדוד צמיגות עם מד צמיגות ולא ראומטר.

כאשר רוצים לחקור נוזלים ניוטוניים (לרוב נוזלים שאינם מתנגדים לזרימה, כגון מים) ניתן לבצע זאת על ידי ויסקומטר, מד צמיגות. אך כאשר רוצים לחקור נוזלים לא ניוטוניים (לדוגמא, הידרו-ג'לים, אורגנו-ג'לים, או דיו שמורכב ברובו מגליקולים) עדיף לחקור זאת באמצעות ראומטר.

בנוסף, אם מתבוננים על חומרים אורגניים שיש להזרים אותם בתווך צר ובמהירויות גבוהות, ולא בטוחים שהחומר תמיד אחיד, עדיף לחקור אותם באמצעות ראומטר.

כאשר מדובר על חומרים אורגניים (נוזלים לא ניוטוניים לרוב) שיש להזרימם בתווך יחסית צר וקטן, ובמהירות גבוהה, בדרך כלל מומלץ לרכוש ראומטר מהסדרות הגבוהות יותר, כגון HAAKE MARS 40  או HAAKE MARS 60.

בנוסף, לרוב הראומטרים אותם אנו מייבאים, יש אפשרות להשתמש בכוח דוחס, מה שלא קיים במד צמיגות.

אנו מייבאים את הראומטרים האמינים של חברת Thermo Fisher.

 

להתאמת מד הצמיגות או הראומטר הנחוץ לעבודתכם, הינכם מוזמנים להתייעץ עם אנשי המכירות שלנו בתחום ההנדסה.

לקבלת הצעת מחיר, התייעצות או כל שאלה אחרת מוזמנים לפנות לאי-מייל שלנו:

info@medent.co.il

בהצלחה,

מדנט מכשור מדעי.

מאמרים נוספים:

להצעה מהירה דילוג לתוכן