לקוחות יקרים, בימי חג הפסח 22-29/4/24  אנו עובדים במתכונת מצומצמת. נשוב לפעילות מלאה ביום שלישי 30/04/24.      חג שמח!

טיפים כלליים לבטיחות במעבדה

שמירה על בטיחות ובריאות העובדים והאורחים, הוא הנושא החשוב ביותר הקיים בעבודה במעבדה. גם אם המעבדה עמדה ביעדים מעל ומעבר, ברגע שמישהו מהעובדים נפגע זה מבטל כל הצלחה אפשרית.

בכתבה זו ננסה לסקור כמה שיותר טיפים לבטיחות העובדים והאורחים במעבדה:

  1. משקפיי מגן וכפפות – בעבודה עם כימיקלים שונים יש להקפיד על עבודה עם משקפיי מגן וכפפות. היכן שניתן וצריך, יש לעבוד במנדף ייעודי, ועדיין להקפיד על משקפיי מגן וכפפות – כפפות כדי שהידיים שלנו לא יפגעו, ומשקפיי מגן למרות המנדף – מכוון שעדיף מנגנון הגנה כפול, לבטיחות יתרה. אחראי או מנהל המעבדה יחליטו מתי ואיך צריך לעבוד במנדף, אבל יש גם מקום לעובדים להגדיל ראש, מבלי שקיימת הנחייה מפורשת לעבוד עם מנדף – מומלץ תמיד לעבוד עם משקפיי מגן וכפפות כשעובדים עם כימיקלים שונים, בסיסיים חומציים או אפילו כימיקליים ניטרליים.
  2. נעליים סגורות ונעליי עבודה – אם יש צורך בכך, על פי נהלי הבטיחות (שיינתנו על ידי ממונה הבטיחות או מנהל המעבדה), נעליי בטיחות מסוג S3 הן הפתרון הבטוח ביותר לעבודה במעבדה, שכן הן עוזרות במניעת החלקה, וגם מונעות מאצבעות כף הרגל להינזק בצורה כלשהי אם נופל משהו כבד.
  3. עבודה בגובה – רק מי שעבר תדרוך אצל אחראי הבטיחות יכול לעבוד מעל גובה מסוים, שהוגדר מראש, לדוגמא עבודה על סולם וכדומה. מנהל המעבדה יהיה חייב להגדיר מאיזה גובה לעובד אסור לעלות מבלי לעבור תדריך בטיחות מקיף. כמו כן, יש להזהר על מה מטפסים, אין לטפס על שולחנות במעבדה, או על דברים לא יציבים, רק על כלי שהוגדר מראש שמתאים לטיפוס לעבודה בגובה. למשל – דרגש שנמצא תקין (ולא בגובה גבוה מדי, ביחס להגדרות הבטיחות), או סולם תקני.
  4. לחץ וטמפ' גבוהים – צריך לדאוג למנגוני בטיחות כשעובדים עם טמפ' ולחץ גבוהים, כדי להבטיח את בטיחות העובדים במעבדה. במדנט, אנחנו לא משווקים ריאקטור שעובד בלחץ וטמפ' גבוהים ללא מנגנון בטיחות. לחץ וטמפ' גבוהים עשויים לסכן את המשתמשים במעבדה וכן יש לדאוג למנגנון בטיחות.
  5. שברים מזכוכיות ובטיחות עם סכינים – אם נשבר כלי כלשהו יש לדאוג לפנות את השברים בהקדם האפשרי. לכל מעבדה חובה להחזיק מטאטא ויאה לפינוי של השברים כדי שאף עובד לא ייפגע. כמו כן אין להשאיר סכין במקום שיכול לסכן עובד, יש לאחסן במקום שהוגדר לכך מראש. כל העובדים מחויבים לדעת איפה נמצא המקום הקבוע שבו מוחזקים מטאטא ויאה, ולדווח על כל שבר לכל העובדים במעבדה.
  6. בקרת יציאה מחדרי קירור או הקפאה – אם קיימים חדרי קירור או הקפאה, יש לדאוג לכפתור חילוץ, ליד הדלת, במידה והדלת נסגרה. יש לבדוק בדיקה תקופתית כל מספר חודשים שהכפתורים תקינים כדי למנוע מעובד להינעל במקרר או במקפיא.
  7. חשמל חשוף – במידה ויש כבל חשמל חשוף יש לדווח על כך מיד גם לממונה הבטיחות, וגם לעובדים במשמרת, כדי להבטיח שאף עובד לא יתחשמל.
  8. ארונות ומגירות פתוחים – יש לדאוג לסגור כל מגירה וארון לאחר סיום העבודה איתו כדי שאף עובד לא יינזק ממגירה או ארון פתוח, מדלת כלשהי.
  9. מטף במעבדה – בכל מעבדה חובה להחזיק מטף בתוקף למקרה חירום ולבדוק אותו תקופתית שהוא פועל. דבר זה יכול להציל חיים אם חס וחלילה פורצת שריפה.
  10. חשש לנזילות – אם יש נזילה יש לדווח על כך מיד לממונה הבטיחות, ולעובדים שנמצאים אתכם במעבדה, כך שלא יהיה סיכון להחלקה וגם להמנע מבזבוז מים מיותר.
  11. הרמת ציוד מהרצפה – כאשר מרימים ציוד יחסית כבד מהרצפה, יש לבצע זאת באמצעות כיפוף הברכיים ולא הגב. יש להתכופף ולדאוג לשמור על גב ישר. הדבר האחרון שאנו רוצים בעבודה במעבדה זה שלעובדים שלנו יהיו כאבי גב בגלל הרמה לא נכונה.
  12. איסור על אכילה, שתייה ועישון במעבדה – כדי להבטיח את שמירה על הבריאות ושלמות הגוף של העובדים והאורחים במעבדה.
  13. ניקוי עם לחץ אוויר – אסור לנקות את חלוק המעבדה, ו/או את בגדי העובד, כדי להבטיח שלא יעופו חלקיקים שנוקו אל עבר העיניים.
  14. מסיכה להגנה על הפה והאף – בעבודה עם כימיקלים שעשויים להיות מסוכנים במיוחד, יש לשקול לעבוד עם מסיכה כדי להגן על דרכי הנשימה.

 

להתייעצות עם הצוות של מדנט מכשור מדעי, קבלת הצעת מחיר, או כל שאלה אחרת הינכם מוזמנים לפנות לאי-מייל שלנו:

info@medent.co.il

בהצלחה,

מדנט מכשור מדעי.

כי מומחיות במכשור מדעי זה אנחנו.

מאמרים נוספים:

להצעה מהירה דילוג לתוכן